Kuva 1. Kantavuuden parantamiseen suunnitellut ja valmistetut CLT-levyt asennettuna ajouralle. Kerrosten määrä CLT-levyissä oli 4–7. Tartunta-aukot oli vahvistettu metallilla. Kuva: Anu Hilli / Suomen metsäkeskus.
Kuva 2. CLT-levyt kuljetettiin korjuukohteille puutavara-autolla. Täysperävaunukuormaan pystyttiin lastamaan kaikki käytettävissä olleet 35 CLT-levyä. Kuva: Helena Pahkala / Suomen metsäkeskus.
Kuva 3. CLT-levyt asennettiin ajouralle kuormatraktorilla. Kuvassa rakennetaan ajouraa vajaan 70 metrin levyisen suokaistaleen yli kenttäkokeella Lentokonejänkä 1. CLT-levyt nostettiin kuormatilasta ja asennettiin ajouralle kuormatraktorin eteen. Kuva: Jari Lindblad / Luonnonvarakeskus.
Kuva 4. CLT-levyistä tehdyt ajourat purettiin kuormatraktorilla. Kuvassa nostetaan CLT-levyä kuormatraktoriin kuormatilaan kenttäkokeella Lentokonejänkä 1. Kuva: Jari Lindblad / Luonnonvarakeskus.
Kuva 5. CLT-levyistä tehty ajoura kenttäkokeella Lentokonejänkä 2 ajotestien ja yleisödemonstraation jälkeen. 70 metrin pituinen ajoura ulottui hyvin kantavalta tienvarsivarastolta kivennäismaan korjuulohkolle. Levytetyn ajouran keskivaiheilla oli siltalevyillä tehty puronylitys. Kuva: Jari Lindblad / Luonnonvarakeskus.
Taulukko 1. Aikatutkimuksessa videoilta mitattujen työvaiheiden lukumäärät (n) ajoneuvon ja tehtävän työn mukaan. |
Ajoneuvo | Työ | Työvaihe |
Levyyn tarttuminen | Levyn nosto | Levyn asettelu | Palautus |
Puutavara-auto | Kuormaus varastolla | 62 | 62 | 59 | 61 |
Purku varastolla | 67 | 67 | 66 | 66 |
Kuormatraktori | Kuormaus varastolla | 86 | 86 | 84 | 72 |
Asennus ajouralle | 64 | 63 | 72 | 58 |
Kuormaus ajouralta | 67 | 65 | 65 | 57 |
Purku varastolla | 59 | 59 | 60 | 59 |
Taulukko 2. Yhden kuormaussyklin keston keskiarvot ja keskihajonnat ajoneuvon ja tehtävän työn mukaan. |
Ajoneuvo | Työ | Kuormaussyklin kesto (s) |
keskiarvo | keskihajonta |
Puutavara-auto | Kuormaus varastolla | 38 | 6 |
Purku varastolla | 37 | 7 |
Kuormatraktori | Kuormaus varastolla | 41 | 8 |
Asennus ajouralle | 98 | 25 |
Kuormaus ajouralta | 76 | 16 |
Purku varastolla | 35 | 6 |
Kuva 6. Levyjen autokuljetuksen kokonaiskustannukset vetoauton kuormalla (18 levyä) tai täysperävaunukuormalla (54 levyä) kuljetusmatkan (yhden suuntainen matka korjuukohteelle) suhteen. Muiden kuljetusten osuus tarkoittaa tyhjänä ajon korvautumista muilla, esim. puutavaran, kuljetuksilla.
Kuva 7. Levyjen autokuljetuksen yksikkökustannukset (€/levy) vetoauton kuormalla (18 levyä) tai täysperävaunukuormalla (54 levyä) kuljetusmatkan (yhden suuntainen matka korjuukohteelle) suhteen. Muiden kuljetusten osuus tarkoittaa tyhjänä ajon korvautumista muilla, esim. puutavaran, kuljetuksilla.
Kuva 8. Levyjen metsäkuljetuksen kokonaiskustannukset 18 levylle (vetoauton kuorma) ja 54 levylle (täysperävaunukuorma) metsäkuljetusmatkan (levyjen siirtomatka tienvarsivarastosta) suhteen. Kokonaiskustannus sisältää levyjen kuormauksen ja kuljetuksen, asennuksen ajouralle, levytyksen purkamisen ja kuljetuksen tienvarsivarastoon.
Kuva 9. Levyjen metsäkuljetuksen yksikkökustannukset 18 levylle (vetoauton kuorma) ja 54 levylle (täysperävaunukuorma) metsäkuljetusmatkan (levyjen siirtomatka tienvarsivarastosta) suhteen. Yksikkökustannus sisältää levyjen kuormauksen ja kuljetuksen, asennuksen ajouralle, levytyksen purkamisen ja kuljetuksen tienvarsivarastoon.
Kuva 10. Levyjen kauko- ja metsäkuljetuksen kokonaiskustannukset 18 levylle (vetoauton kuorma) ja 54 levylle (täysperävaunukuorma) 100 ja 500 metrin metsäkuljetusmatkalla (meku) kaukokuljetusmatkan suhteen, kun kaukokuljetusmatkan tyhjänä ajosta voidaan korvata 0 tai 50 prosenttia muilla kuljetuksilla.
Taulukko 3. Arvio levykohtaisista yksikkökustannuksista (kiinteä kustannus) elinkaaren aikana, elinkaaren pituuden mukaan. |
Levyjen elinkaari | Yksikkökustannus, € |
Ajokerrat, kpl | Kuljetettava puumäärä, m3 | Korjuukohteet, kpl | kustannus/levy/korjuukohde, €/levy/korjuukohde | kustannus/levy/puumäärä, €/levy/m3 |
200 | 1200 | 4 | 375 | 1,25 |
500 | 3000 | 10 | 150 | 0,50 |
1000 | 6000 | 20 | 75 | 0,25 |
2000 | 12 000 | 40 | 38 | 0,13 |
Kuva 11. Arvio levykohtaisesta kiinteästä kustannuksesta elinkaaren ajokertojen lukumäärän suhteen.
Kuva 12. Puutavaran metsäkuljetuksen kustannussäästö metsäkuljetusmatkan lyhenemän ja kuljetettavan puumäärän suhteen.