1

Kuva 1. Kiinnostus metsäalaa ja siihen liittyvää liiketoimintaa kohtaan sukupuolittain.

2

Kuva 2. Kiinnostus metsäalaa ja siihen liittyvää liiketoimintaa kohtaan metsänomistamisen ja sukupuolen mukaan.

Taulukko 1. Tuoteryhmät lajiteltuna tuotetyypeittäin ja mainintojen määrä (N = 950).
Tuoteryhmä Ensimmäisenä mainittu
tuote
Toisena mainittu tuote Kolmantena mainittu tuote Neljäntenä mainittu tuote Viidentenä mainittu tuote Mainintoja yhteensä
Paperi, paperimassa/sellu 212 36 11 5 3 267
Huonekalut 74 129 27 21 10 261
Rakennukset, talot ja rakennustarvikkeet, -materiaalit ml. sisustusmateriaalit 28 43 61 42 13 187
Kulutustarvikkeet (esim. kynä, hammastikku, lelut, mahla) 4 27 36 34 25 126
Pakkaukset ja pakkausmateriaalit
(ml. kartonki)
1 33 8 2 6 50
Pehmopaperit ja sanomalehtipaperi 4 7 6 2 0 19
Lämmitys, polttoaine 0 5 4 3 3 15
Tekstiilit ja vaatteet 1 3 4 3 3 14
Soittimet ja muut harrastusvälineet 1 3 3 1 3 11
Ajoneuvot (auto ja veneet) 1 0 1 0 6 8
Biomuovi 0 1 2 0 0 3
3

Kuva 3. Näkemys metsäalan yhteiskunnallisesta roolista kansantalouden ja ilmastonmuutoksen osalta.

Taulukko 2. Mikä työssä on tärkeää; yli 20 mainintaa saaneiden luokkien frekvenssit.
Vastausluokka Frekvenssi
Mielekkyys 152
Palkka 128
Työyhteisö 92
Kehittymismahdollisuus 52
Merkityksellisyys 34
Monipuolisuus 30
Työympäristö 26
Vakaus 23
Työajat 22
Taulukko 3. Ominaisuudet ja taidot, joita nuoret haluavat käyttää tulevaisuudessa.
Taito tai ominaisuus Frekvenssi
Sosiaaliset taidot 78
Luovuus 74
Kädentaidot 29
Luonnontieteet 20
IT ja automaatio 14
Johtajuus 11
Autojen ja koneiden mekaniikka 9
Myynti 8
Yhteiskunnan ymmärrys 4
4

Kuva 4. Mielikuvia metsäalaan liittyvien työtehtävien luonteesta.

5

Kuva 5. Vastaajien kiinnostus työtehtäviä kohtaan sukupuolittain. Työtehtävät, joissa sukupuolten välinen ero on tilastollisesti merkitsevä, on merkitty tähdellä. Katso isompi kuva uudessa ikkunassa.

6

Kuva 6. Metsäpohjaisen liiketoiminnan kehittymistä kuvaavat väiteparit. Kuvassa väiteparit on järjestetty vastausten keskiarvon mukaan. Katso isompi kuva uudessa ikkunassa.

Taulukko 4. Metsäpohjaisen liiketoiminnan kehitystä seuraavan 10 vuoden aikana koskevia mielikuvia kuvaavien kysymysten keskiarvo, moodi, ja keskihajonta. Taulukossa kysymykset on järjestetty keskihajonnan mukaan.
Keskiarvo Moodi Keskihajonta n
kasvaa hitaammin / nopeammin 3,20 3 1,11 399
hyvin samanlaista / erilaista 3,36 3 1,11 398
houkuttelee monenlaisia ihmisiä vähemmän / enemmän 3,28 3 1,09 400
syntyy vähän / paljon kiinnostavia uusia tuotteita 3,71 4 1,05 400
imago on huonompi / parempi 3,48 4 1,02 396
taloudelliset asiat korostuvat vähemmän / enemmän 3,56 4 1,00 397
houkuttelee monipuolista osaamista vähemmän / enemmän 3,72 4 0,99 398
tarjoaa työntekijöille vähän / paljon mahdollisuuksia oman osaamisen kehittämiseen 3,73 4 0,97 397
taloudellisesti vähemmän kannattavaa / kannattavampaa 3,52 4 0,96 400
kestävyysarvot ovat vähemmän tärkeitä / tärkeämpiä 4,14 5 0,96 397
Taulukko 5. Ryhmien välisiä eroja alueitten ja kiinnostuksen mukaan. 1
Väittämä Keskiarvo/Keskivirhe/n t df p
Itä-Suomi Muut
Liiketoiminta kasvaa hitaammin / nopeammin kuin nykyisin 3,62/0,16/37 3,15/0,59/362 –2,450 397 0,015
Liiketoiminta houkuttelee monenlaisia ihmisiä vähemmän / enemmän kuin nykyisin 3,64/0,15/39 3,24/0,06/361 –2,182 398 0,029
Liiketoiminta tarjoaa työntekijöille vähän / paljon mahdollisuuksia oman osaamisen kehittämiseen 4,03/0,14/37 3,68/0,05/397 –1,987 395 0,046
Uusimaa Muut
Liiketoiminta tarjoaa työntekijöille vähän / paljon mahdollisuuksia oman osaamisen kehittämiseen 3,52/0,10/94 3,79/0,05/303 2,392 395 0,017
Kiinnostuneet Ei kiinnostuneet
Liiketoiminnassa syntyy vähän / paljon kiinnostavia uusia tuotteita 3,85/0,06/253 3,49/0,09/144 –3,354 395 0,001
Liiketoiminta houkuttelee monenlaisia ihmisiä vähemmän / enemmän kuin nykyisin 3,39/0,07/252 3,09/0,09/145 –2,638 395 0,001
Liiketoiminta tarjoaa työntekijöille vähän / paljon mahdollisuuksia oman osaamisen kehittämiseen 3,85/0,06/251 3,51/0,09/143 –3,420 392 0,001
Liiketoiminta houkuttelee monipuolista osaamista vähemmän / enemmän kuin nykyisin 3,81/0,06/253 3,56/0,09/142 –2,500 393 0,013
Liiketoiminnan imago on huonompi / parempi nykytilaan verrattuna 3,57/0,06/251 3,32/0,09/142 –2,204* 259 0,028
1 Kiinnostus on tätä varten koodattu dikotomiseksi siten, että ei lainkaan kiinnostuneet vastaajat kuuluvat yhteen ryhmään ja jonkin verran ja erittäin kiinnostuneet toiseen.
* käytetty erisuurten varianssien testiä.